Розмістити подію →
Сьогодні 29 вересня 2020 року
Мій дім Україна
Інформаційний портал про суспільні та культурні події в Україні

«Нафтова голка»: Чи дійсно Росія дотує Білорусь?

 
«Нафтова голка»: Чи дійсно Росія дотує Білорусь?

Розмови про «російські дотації» Білорусі є дещо необґрунтованими й скоріше нагадують інструмент російської пропаганди. Що насправді відбувається у нафтовій галузі північного сусіда України?

Просто цифри або ще раз «про нафтові дотації від Росії Білорусі».

Вартість прокачування нафти білоруською частиною нафтопроводу «Дружба» в 2019 році за маршрутом «Унеча» — «Адамова Застава» складає 365,4 російських рублів за тонну. Протяжність ділянки — близько 720 км. Ціна — після підвищення на 6,6 % при обсягах транзиту в 50–60 млн тонн це дає від $292 млн до $350 млн.
Але ці цифри — оптимістичні, оскільки до 30 % нафти йде за маршрутом «Унеча — Броди». Тобто в Україну і далі в Угорщину, Словаччину і далі. Там за ті самі 700+ км Білорусь буде брати за транзит аж цілих 156 рублів.

Рублі — російські — такі умови договору.

В реальності транзит нафти дав Білорусі близько 219 млн доларів за 2019 рік. Після збільшення цін сума збільшиться до приблизно $240 млн (максимум).

Вартість прокачування тонни нафти нафтопроводом «Транснефть» по «експортному» маршруту «Ярославль 3» — Приморськ (749 км) у серпні 2018 (!) року становила 672,3 російських рубля. В 1,8 рази більше. Або в 4,3 рази більше, якщо брати український напрямок.

На південному напрямку, в нафтопроводі Тихорецьк-Туапсе (235 км, але через гори з порівнянним з Білоруссю кількістю компресорних станцій) тариф у тому ж серпні 2018 становив 1285,9 рублів за тонну — в 3,5 рази вище, ніж у Білорусі з лютого 2020 року. Або у 8 (вісім) разів вище ніж по маршруту Унеча-Броди.

Тобто якщо ціни на транзит Білорусі привести у відповідність з внутрішньоросійськими цінами на транзит нафти на північному експортному напрямку 2018 року, то ті самі обсяги транзиту повинні принести Білорусі від 537 до 645 млн доларів США. Різниця (економія для РФ) на даному напрямку, з урахуванням нових розцінок «Гомельтранснефти» становить близько $390 — $405 млн (70 % транзиту — Польща, 30 % — Україна).

Якщо ж ціни привести у відповідність з внутрішньоросійськими цінами на південно-західному експортному напрямку, то ті самі обсяги транзиту (50–60 млн тонн) повинні дати Білорусі від $1,028 мільярда до 1,224 млрд. Різниця (економія для РФ Білоруського маршруту) порівняно з експортом на даному напрямку, з урахуванням нових розцінок «Гомельтранснефти» становить від $790 млн до $986 млн.

Тепер порівняння. Білорусь має знижку на нафту в розмірі 17 %. При середньорічній ціні нафти 60 доларів за барель (437 доларів за тонну) різниця становить 74 долара на кожній тонні. Звідси віднімаємо премію російським компаніям $10 на тонні. Залишається різниця близько 64 долара. Ще раз — це за умови достатньо дорогої нафти.

При обсязі купівлі 18 млн тонн (обсяги переробки) — це максимум $1,152 мільярда.

Але є одне «але». Вигода за цінами нафти може бути менша або більша, залежно від котирувань. Вартість транзиту не залежить від ціни нафти.
Тобто при нафті дешевше 50 доларів (364 доларів за тонну), економія Білорусі «стискується» до 930–940 млн доларів. Що менше економії Росії за рахунок наднизьких цін на транзит нафти в напрямку Польщі та України.

Таким чином, розмови про «російські дотації» Білорусі є дещо дивними. Або логічними, з точки зору російської пропаганди «нам всі винні».

Білоруська сторона, на мою думку, у цьому питанні зробила 2 помилки:

1. Контракт на транзит, який був відв’язаний від контракту на купівлю нафти. Зрозуміло, що 20 років тому у «постсовку» це була звичайна практика. Але завдяки різним контрактами і «акціонуванням» нафтових компаній, РФ зберегла пільгові ціни на транзит але створила умови для вигідної цінової політики на продаж.

2. Підтримування «режиму секретності». Кремль зі своїм виттям про «нафтову дотацію» на тлі закритості інформації в Білорусі (про проблему в комплексі, порівняння з ціновою політикою «Транснефти») створив умови для інформаційної атаки. І теза про «нафтову голку» кочує з новини в новину.

Але помилки — річ цікава — їх можна і треба виправляти.


Джерело: zik.ua

Дивіться також


вгору